Gönderen Konu: DİFRANSİYEL  (Okunma sayısı 7683 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

karanlıklar

  • Ziyaretçi
DİFRANSİYEL
« : 03 Şubat 2010, 01:11:32 »
DİFRANSİYEL
   Difransiyel her iki aks ile aynı zamanda çalışan parçaya denir. Fakat değişik hızla dönmelerini sağladığı için araçların dönmelerini kolaylaştırır. Bir otomobil dönüş yaparken dıştaki teker deönecekleri mesafenin uzunluğundan dolayı içerdekine göre daha hızlı döner. Difransiyel her iki tekerin arasında yer alır ve yarım bir dişli şaft ile tekerlere bağlanır. Dört tekerden çekişli (4x4) arazi araçların ise her çift teker için ayrı ayrı iki tane difransiyelleri vardır.)

   DİFRANSİYEL YAĞLARI

   Difransiyeli yağlamak için özel difransiyel yağları kullanılmalıdır. Özel "Hypoid" tipi yağlar genel olarak önerilir. Yağ yuvarlak dişli tarafından içerde dolaştırılır. Difransiyel kovanının altında yağı boşaltmak için bir tapa bulunur. Gene aynı şekilde üst kısmına doğru bulunan yağ ekleme tapasından ilave yağ konulabilir. Kovan bu doldurma tapasından taşacak şekilde doldurulmamalıdır.

   ŞAFT

   Şaft, şanzımanı difransiyele bağlayan elemana verilen addır. Yolların hepsi düzgün olmadığından ve şanzımanında sabit olması gerektiğinden şaft gerekli esnemeyi sağlayacak kadar esnek olmalıdır. Sürüş açısı değiştiğinde Universal mafsallar şaftın esnek olmasını sağlar.

   Ağır gelmemeleri için şaftların içi boştur. Özel kaliteli çelikten mamul şaft borusundan yapıldıkları içinde epeyi sağlam olurlar. Sarsılmayı engellemek için düzgün ve balansı alınmış olmalıdır. Genelde motorun dönme hızıyla döndüklerinden hafif bükülmüş yada balanslı olurlarsa aracınızda ciddi hasara sebep verebilirler. Eğer "mafsallar"da yıpranmışsa gene ciddi hasar söz konusu olabilir.

   UNİVERSAL MAFSALLAR

   Universal Mafsal şaftı şanzımana ve difransiyele bağlayan parçaya verilen isimdir. Bir şaftın her iki ucunda birer tane bulunmak zorundadır. Eğer şaft iki parçadan oluşuyorsa üç tane universal mafsal gerekir. Mafsallar yolun yüzeyindeki değişiklikleri hissettirmeyecek ölçüde esnek olmalıdır. Şaft dışında daha küçük mafsallar direksiyon sistemlerinde kullanılır.

   İki tip universal mafsal vardır, en yaygın kullanılanı ıstavroz (haç) şeklinde olandır.

   SABİT HIZ (CV) MAFSALLAR

   Önden çekişli araçlar sadece aşağı ve yukarı çalışan ve direksiyon kabiliyeti olan mafsallar isterler. Dönüş açıları standart mafsala göre daha değişik bir tasarım gerektirir.

   CV mafsallar tork (dönme momenti)ni büyük açılarda daha etkili biçimde aktarabilirler. Kuvveti çok yumuşak biçimde iletirler. Dört ana parçadan oluşurlar: 1. Dış kısım, içinde oluklar açılmıştır, 2. Bilyalar, genelde "yuvanın" içinde bulunur, 3. İç top, bilyaların çalışabilmesi için dış yüzeyinde oluklar bulunur, 4. kauçuk körük, parçaları kir ve nemden korumak için muhafaza elemanı olarak kullanılır.

   ÖNEMLİ

   CV mafsalın bozulmasındaki en büyük etken "kauçuk aks körüğünün" yırtılıp dışardan içeri giren su ve tozun ufalanıp koruyucu yağa karışarak aşınmaya sebep olmasıdır. Bunun sonucunda sağa veya sola dönüşlerde zamanla gittikçe artan bir tıkırdama sesi sizi uyarmaya başlar ve aksların değişmesini gerektirir. Bu son derece masraflı tamir/parça yenileme işinden sakınmak için aracınızın yağını her değiştirdiğinizde aks körüklerinizi mutlaka kontrol ettirin. Çatlak körükleri, CV mafsalın içindeki koruyucu yağ tamamen boşalmadan değiştirirseniz masraflı tamiratlardan korunmuş olursunuz.

   UNUTMAYIN, son model araçların hemen hemen tamamı önden çekişli ve CV tip mafsal kullanmaktadır.

Meslek Lisesi Bölümleri, Meslek Öğretmeni, Teknik Öğretmenler

DİFRANSİYEL
« : 03 Şubat 2010, 01:11:32 »
Google Reklamları








Paylaşmak güzeldir