KARTER VE KRANK MİLİ
Motor ünitesinin alt kesimi “karter”dir. Kar-ter krank mili ile mil yataklarını içine alır. Genellikle karter silindir bloku ile birlikte madenden dökülür. Karterin dibine bir tekne civatalan-mıştır. Bu “yağ karteri”dir. Motoru yağlamak için gereken yağ bu tekneye konur. Yağ karteri-nin içindeki yağ düzeyi “daldırma çubuğu” denen bir çubukla ölçülür.
“Krank mili” pistonların yukarı-aşağı hareketini dönme hareketine çevirmeye yarar. Milin üzerinde birçok krank, yani dirsek vardır. Motordaki her pistona bir dirsek düşer. Bunlar değişik açılarla yerleştirilmiştir. Öyle ki, pistonların enerji vuruşları uygun zamanda krank miline ulaşabilsin. Öte yandan krank milini çalıştıran enerji vuruşu, pistonun dört vuruşundan ancak birisidir. Öbür üç vuruş sırasında ise krank mili pistonu çalıştırır. Krank milinin bir enerji vuruşundan öbür enerji vuruşuna kadar geçen süre içinde dönmeye devam edebilmesi için, milin bir ucuna ağır bir disk ya da çark eklenmiştir. Buna “düzenteker” (volan) denir. Düzenteker o denli ağırdır ki bir kez döndürüldü mü, artık hep dönmesini sürdürür. Düzentekerin dönüşü motorun düzgün çalışmasına yardım eder.
Düzentekerin kenarında dişli bir halka vardır. Buna “marş” denir. Sürücü marşa basınca, marş motoru harekete geçerek marşı çalıştırır. Marş çalışınca düzenteker döner ve ateşleninceye kadar motoru da döndürür.
Düzenteker motorun transmisyon düzenine hareket ileten parçasıdır. Transmisyon sistemine debriyajla bağlanmıştır. Kimi otomobillerde “otomatik transmisyon” düzeni vardır. Bunlarda düzenteker ile debriyaj birleştirilmiştir.
Krank mili her pistona bir “piston kolu” ile bağlanmıştır. Piston kolunun üst, ya da “küçük ucu”, pistonun altına bir “pin’le tutturulmuştur. Piston kolunun alttaki, ya da “büyük ucu” ise ağır bir mil yatağıyla krank miline bağlıdır. Motorun ağır “ana yatakları”nı krank mili döndürür.